Nova studija: Budućnost prehrane

Od snackifikacije, funkcionalne prehrane i pretplata na prehrambene proizvode do pomaka prema prehrani na veganskoj osnovi, alternativnim proteinima i hiper-lokalnom uzgoju – ova nova studija Culture Lab predstavlja aktualne trendove u prehrani i analizira njihov značaj za budućnost prehrane.

 

SADRŽAJ

 

1.     UVOD: Manything goes

Proizvodnja prehrambenih proizvoda spada među najzrelije djelatnosti s brojnim dobro diferenciranim kategorijama proizvoda koji pokrivaju širok raspon životnih stilova i potreba, od onih najosnovnijih do onih visoko sofisticiranih. Na policama naših supermarketa nalazimo sve od zdravog i transparentnog, preko lokalnog i autentičnog do gurmanskog užitka i inspiracije. I to često vrlo povoljno! Stoga nema jednostavnih rješenja kako se u tom mnoštvu razlikovati i ponuditi novu vrijednost. Ono što je sigurno: načini života ljudi se mijenjaju i nastavit će se mijenjati. Na poduzećima je naći rješenja kako se bolje uklopiti u život ljudi s obzirom na te promjene. 

Uza svu raznolikost koja pri tome vlada daju se naslutiti neki sustavni pomaci. Kao pomaci koji će oblikovati prehranu budućnosti ističu se povezivanje zdravlja & užitka, rastuća odgovornost za okoliš i uvjete proizvodnje te bolje uklapanje prehrane u ritam modernog života. Put naprijed znači upravo u tom smjeru fokusirati razvoj novih prehrambenih proizvoda, a sve više i cjelovitih prehrambenih rješenja. 

 

Tablice & prikazi: Pregled relevantnih načina života koji oblikuju prehranu budućnosti | Statistike o promjenama u osobnoj potrošnji pojedinih kategorija namirnica 

 

2.     PERSPEKTIVA: Boomeri, Gen X i Milenijalsi

 Razgovarali smo s predstavnicima tri generacije o njihovim iskustvima, navikama, stavovima i željama vezano uz prehranu. Ono što upada u oči su jasne generacijske razlike oko značaja praktičnosti: od starijih koji još klasično i obilato kuhaju i ne pada im na pamet to promijeniti, preko srednje generacije koja više koristi gotove i polugotove proizvode što olakšavaju pripremu obroka time uklapajući interes za kuhanjem u svoj puni raspored, do mlađih kojima gotova hrana i fast food donosi željenu slobodu. Ali ima i znatnog preklapanja. Tako svi naglašavaju užitak, a barem kao aspiraciju ili nešto na što znaju da će u budućnosti obraćati više pažnje ističu zdravlje i održivost. Ali najbolje pogledati izvorne izjave i steći vlastiti dojam!

 

Odgovori na pitanja: Što vam spontano padne na pamet kada čujete pojam „prehrana“? | Koliko vam je općenito važna prehrana? | Koja su vaša prva sjećanja na kuhanje, još iz djetinjstva? | Što se promijenilo od tada? Kako se danas hranite? | Gdje nabavljate hranu? | Koje su vaše omiljene marke prehrambenih proizvoda? | Jeste li primijetili u zadnje vrijeme neke novosti oko prehrane? | Smeta li vas nešto ili frustrira oko današnje prehrane? | Namjeravate li nešto promijeniti oko prehrane? | Čemu se nadate, kako će izgledati budućnost prehrane?

 

3.     Prilagođeno ritmu života

 Manje stresa, veća učinkovitost, više vremena za drugo – to su neke od osnovnih stvari koje suvremeni potrošači cijene kod prehrane. Sve više se pojavljuju i novi načini kako to pružiti. Raspon ide od raznolike ponude malih zalogaja prilagođenih trenutku preko funkcionalne prehrane koja dolazi s obećanjem pozitivnog djelovanja na dobrobit i vitalnost do platformi koje organiziraju dostavu namirnica i pretplata na prehrambena rješenja koje dalje pojednostavljuju život.    

 

Tablice & prikazi: Važnost trošenja manje vremena na pripremu hrane po demografskim skupinama | Interes za novim ponudama snack-ova | Interes za pojedinim funkcionalnim dodatcima | Interes za novim rješenjima za jednostavniju nabavku namirnica

 

4.     Cjelovito zdravo

 Iako se to ne pokazuje uvijek u izboru, zdrava prehrana važna je velikoj većini potrošača. Nije dovoljno čekati da kupci učine značajniji iskorak prema kupovini zdravije hrane, a dotle se povući na poziciju da se jednostavno nudi ono što kupac traži. Kupci upravo od proizvođača i maloprodaje očekuju da ih inspiriraju na zdraviju prehranu. One marke koje su proaktivnije oko toga imaju dobre izglede igrati značajnu ulogu u budućnosti. Pri tome o zdravlju i užitku vrijedi razmišljati cjelovito. Upravo razvoj okusa i sposobnosti uživanja je prilika za potaknuti zdravije ponašanje oko pomnije i kvalitetnije prehrane.

 

Tablice & prikazi: Važnost zdrave prehrane | Što je to 'zdrava prehrana'? | Interes za alternativama mesu | Interes za informacijama i novim rješenjima koji pomažu zdravijoj prehrani

 

5.     Autentično & održivo

 Unatoč porastu značaja gotove i brze hrane većina cijeni kuhano doma, pripremljeno od svježih prirodnih namirnica. Barem u nekim prilikama tako se pokazuje svoja predanost prehrani. Stoga ne iznenađuje paralelni boom oko kuharica, kulinarskih emisija i kulinarskih sadržaja na društvenim medijima. Pri tome zdravstveni aspekti igraju ulogu, ali barem jednako tako značajni aspekti su užitak i poseban doživljaj. Sve više to što jedemo i što (više) ne jedemo postaje također izraz osobnih vrijednosti, pa čak i političkih stavova. Sve značajniji postaju konkretni uvjeti uzgoja, proizvodnje i distribucije; očekivanja potrošača prema autentičnosti, održivosti i prirodnosti rastu. To često znači preferenciju domaćeg i lokalno proizvedenog, ali ujedno barem ponekad poželimo isprobati (autentičnu) kuhinju i namirnice drugih krajeva svijeta. 

 

Tablice & prikazi: Interes za novim načinima podrške kulinarstvu | Interes za lokalnom prehranom i vlastitim uzgojem | Interes za novim rješenjima kako unaprijediti održivost u prehrani | Načini informiranja o održivosti proizvodnje | Pregled površine za organsku proizvodnju hrane

https://www.culturelab.hr/s-prehrana

Robert Percevic