Nova studija: Retail 2021.

Koliko je maloprodaja neizostavan dio svakodnevnice koji često uzimamo zdravo za gotovo jasno se pokazalo na početku pandemije korone kada su upravo supermarketi ostali otvoreni kao esencijalna djelatnost, a prodavači i prijevoznici robe prepoznati kao esencijalni djelatnici. Ali maloprodaja je daleko više od opskrbe nužnim proizvodima. Šoping je dio života koji adresira brojne potrebe i koji oživljava gradove isto kao i digitalne prostore. Povezivanje kulture i maloprodaje u cjelovitiju ponudu samo je jedan od izražaja toga. 

U okviru nove studije 'Retail 2021.' detaljno se bavimo pitanjem kako veliki društveni i tehnološki pomaci kojima svjedočimo djeluju na maloprodaju. Ispitujemo značaj digitalizacije i važnost novih rješenja koja postaju dostupna na takvoj tehnološkoj osnovi. (Pre)ispitujemo ulogu doživljaja, inspiracije i dobrog savjetovanja na mjestu prodaje. Promatramo nove poslovne modele koji u skladu s duhom vremena stavljaju društvenu odgovornost u centar poslovanja. I postavljamo pitanje kako u tim uvjetima pametno i fer odrediti cijene. 

1. UVOD: Kupovina kao odraz suvremenog života

Putovi kako doprijeti do kupca, kako oduševiti kupca, kako staviti na raspolaganje upravo ono što traži po cijenama koje prihvaća i kako omogućiti sigurnu, ugodnu i jednostavnu kupovinu neprekidno se razvijaju, u fizičkim i u digitalnim prostorima. U tim uvjetima stalne promjene sposobnost prilagodbe, visok stupanj pragmatizma i kreativnost su bili i ostaju ključ za uspjeh u maloprodaji. Uz razvoj digitalnih rješenja sve bitniju ulogu pri tome igraju poslovni modeli koji društvenu odgovornost stavljaju u centar poslovanja.

 

2. Razvoj online šopinga

Iako po prihvaćenosti online kupovine spadamo među slabije razvijene zemlje u EU, udio e-kupovine raste i u Hrvatskoj. Ujedno postaje sve teže profitirati u tim uvjetima. Dok je online shop pokrenuti vrlo lako, troškovi ozbiljnog online poslovanja su visoki, a marže niske. Hibridni i omnichannel modeli, prodaja putem (globalnih) platformi, uključivanje u obuhvatne poslovne ekosustave, uloga društvenih mreža, organizacija logistike – daljnje korake treba pažljivo birati te osigurati dovoljna sredstva i dugi dah za njihovu realizaciju.

 

3. Revitalizacija mjesta prodaje

Jesu li ljudi shvatili da ima zanimljivijih načina kako provesti slobodno vrijeme od odlaska u kupovinu? Rjeđi odlazak u kupovinu najprije znači da je svaki dolazak, svaka prilika za interakciju s kupcem, dragocjeniji. Upravo kreativni retaileri koji iskoriste potencijal fizičkog mjesta za ponudu iskustava, koja služe, usrećuju i educiraju kupca, će imati prednost pred onima koji prodavaonice i dalje vide primarno kao mjesta kupoprodajne transakcije.

 

4. Upravljanje vrijednošću

Odrediti optimalnu cijenu spada među najzahtjevnije zadatke u prodaji. Sve veću ulogu pri tome igra napredna analitika koja povezuje milijarde transakcija i druge eksterne i interne podatke. U principu tako se otvara pristup znatnom izvoru vrijednosti. Nažalost često vodi fokusu na kratkoročno usmjerene taktike kojima se nastoji što bolje nadmudriti kupca. Mi na određivanje cijena gledamo iz nešto drukčije perspektive: optimalnog stvaranja i komunikacije vrijednosti, dakle fokusu na pitanje za što su kupci spremni platiti više te što smatraju fer, a što ne kada su u pitanju cijene.

 

5. PERSPEKTIVA: Šoping centri – od mjesta kupovine do središta zajednice

Za Culture Lab razgovarali smo sa Sanjom Vladović o glavnim izazovima za šoping centre u današnjem okružju te o smjerovima budućeg razvoja. Sanja Vladović je voditeljica marketinga trgovačkog centra Arena Centar kojim upravlja tvrtka NEPI Croatia Management. Ima preko dvadeset godina iskustva u upravljanju projektima tradicionalnog i digitalnog marketinga te preko deset godina vodi marketing i odnose s javnošću trgovačkog centra Arena Centar u Zagrebu. 

Statistički prikazi i tablice: Promet u trgovini na malo | Promjene u osobnoj potrošnji | Kupcima bliski načini za smanjiti ekološki otisak | Interes za zdravim, održivim, glokalnim i uključivim ponudama | Interes za opcijama najma & razmjene | Interes za pretplatama | Interes za personaliziranim ponudama | Tržišni udio online kupovine u RH i EU | Razvoj Amazon-a u odnosu na Walmart | Udio trgovina na malo koje omogućuju online kupovinu | Udio trgovina na malo koje prodaju putem platformi | Udio online kupaca | Broj online kupaca po vrsti proizvoda i lokaciji trgovine | Udio osoba koje bi najradije sve kupovali online po generacijskoj pripadnosti i mjestu stanovanja | Najčešći razlozi za ne kupovati online | Najčešći problemi pri online kupovini | Očekivanja dorađenih online i offline iskustvenih točaka | Interes za kupovinom na digitalnim platformama i korištenjem obuhvatnijih ekosustava | Interes za mogućnostima online inspiracije | Interes za novim opcijama dostave | Prodajna površina u HR i EU | Udio osoba kojima nedostaje prodavaonica u mjestu u kojem žive | Interes za novim mjestima za šoping po generacijskoj pripadnosti | Interes za mogućnostima kupovine 24/7 | Interes za inspirativnim, zabavnim, opuštajućim, zdravstvenim, wellness i fitness sadržajima na mjestu prodaje | Važnost savjetovanja na mjestu prodaje | Pregled prodavaonica u kojima se kupci osjećaju najugodnije i po čemu se ističu | Interes za tehnologijom koja pojednostavljuje kupovinu | Značaj niske cijene, program lojalnosti i akcija | Značaj fer cijena | Pregled marki za koje su kupci spremni platiti više i po čemu se ističu | Interes za cijenama koje odražavaju etička načela | Spremnost na prihvaćanje dinamičkih cijena u FMCG | Profil kupaca koji troše više od drugih i koji si priušte ono što im se sviđa

 

Primjeri & poslovni slučajevi: Adidas | Agroklub | Aldi | Alibaba | Almaborealis | Amazon | Arena Centar | Asda | Asos | Bauhaus | Blaenk | Blue Lobster | Buy Nothing Project | Canada Goose | Chanel | Coscoon | Craft a Brew | Dulux | Eataly | Etsy | Facebook / Meta | Felix | Findeling | Fortnite | Funan | Hello Fresh | Hershey | House of Luxury | IKEA | JD 7Fresh | Jumbo | Katjes | Kaufland | Kibuba | Klarna | Konzum | L'Oreal | Lacoste | LEGO | LIDL | Melagence | Meny | Molson Coors | MUD | Netto | Outer | Patagonia | Pepper | Pret | Quiltmaus | Ralph Lauren | Second Life | Secret Escape | Shake Salad | Shiseido | soulmates.my | Square | Starship | Steinwald-Allianz | Stich Fix | Stuttgarter Markthalle | Taobao | Tesco | Toyota | Ubereats | Verishop | Volvo | Walmart | Wasteless | Wegmans | YourPretBarista | Žabka

VIŠE

Robert Percevic